Kokos och limetårta

Fick en önskan om en gräddtårta med jordgubbar till en tjej som fyllde 18. Frågade om jag fick testa något som jag länge velat pröva mej aldrig haft tillfälle att göra.
 
Kokosbotten i två lager
Marängbotten i ett lager
Kola med limesmak i två lager
Vispad grädde
Skivade färska jordgubbar
Limefrosting
Färska jordgubbar
 
Kokosbottenreceptet hittar ni här.
 
Marängen gjorde jag på 3 ägg och 1½ dl socker som jag vispad hårt. Bredde ut den på ett bakplåtspapper i en cirkel som jag tyckte va i bra storlek till kokosbotten. Gräddas i ugen i 100 grader i ca 1 timme.
 
Kolasåsen med lime gjorde jag på 1 burk kondenserad mjölk som jag kokade i ca 1 timme. Pressade 2 limefrukter och rev skalet av dem. Blandade sen den kokta kondenserademjölken med limesaften och skalet.
 
Limefrostingen består av:
 
2 äggvitor
2½ dl strösocker
1 dl vatten
½ tsk limesaft
½ tsk rivet limeskal
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa äggvitorna hårt.
Smält socker, vatten, limeskal och limesaft tillsammans. 
Tillsätt lite av sockerlagen i taget i äggvitorna. (medans du vispar)
Det är klart när frostingen är blank.
 
 
/Marielle
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0