Dubbla chokladkakor med kolasås

250 g kakor (jag använde Annas lantkakor fast det ska egentligen vara en annan typ av kex men hittade inte dem)
30 g kakao
100 g choklad (jag använde chokladknappar, finns vid bakavdelningen men funkar säkert likabra med blockchoklad eller nån mjölkchoklad som man hackar i mindre bitar)
60 g smält smör
 
Krossa kakorna och blanda i kakao och chokladbitarna. Häll sen på det smälta smöret och blanda så det blir en smet. (typ som chokladbollssmet)
Tryck ut smeten i en form kädd med aluminiumfolie (ca 20*30) ta vad ni har, större = tunnare botten, mindre = tjockare botten.
Ställ sen i frysen ca 30 min.
 
160 g muscavado socker
1 burk med kondenserad mjölk
150 g smör
 
Smälts och blandas i en gryta. När kolasåsen börjar tjockna så är den klar.
 
Ta ut formen ur frysen och häll såsen över och ställ sen tillbaks i frysen igen.
Låt den stå ca 10 min i frysen.
Under tiden så smälter man 200g mjölkchoklad.
 
När chokladen är smält så ta ut formen ur frysen och häll den smälta chokladen över och sen in i frysen ytterligare en stund så chokladen stelar och kakan "sätter" sig.
 
En kaloribomb men sååå god!
Tips! Värm en kniv under rinnande varmvatten och skär sedan försiktigt så chokladen inte bryts i sönder utan att det blir fina bitar.
 
 
Inte det vackraste kortet eftersom jag inte kokade min kolasås tillräckligt tjock.
Men för smakens skull gjorde det inget.
 
Lycka till! 
/Marielle
 


Kommentarer
Emilei

Hej!

Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och jag såg att du har goda recept på din blogg. Vi skulle vilja rekommendera att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen". http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Vill du vara med och få dina recept visade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta!

Med vänliga hälsningar,

Emilie
Hittarecept.se/

2013-02-22 @ 16:36:56
URL: http://www.hittarecept.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0