Snabba frallor

Detta recept kommer från den tid då jag sälde Tupper Ware. Vi använde receptet när vi demade vissa bakprodukter. Man behöver aldrig ta i degen, så man kan utan probelm svara i telefonen, hjälpa barnen eller vad som nu kan tänkas dyka upp under tiden man bakar. Dessutom så går det väldigt fort att göra, vilket är ett stort plus i min värld. Förtillfället har vi fastnat i detta så nu blir det nybakade frallor till frukost, fika och kvällen.

200 g smör
6 dl vatten
75 g jäst
15 dl mjöl
1 tsk salt

Smält smör och tillsätt vattnet och värm till ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke, om man har en bunke med tätslutande lock till så är det toppen.
Häll över degspadet.
Rör tills jäst löst sig.
Blanda i mjöl lite åt gången och rör med slev/degskrapa till mjölet löst sig. Degen ska vara lite kletig.
Sätt på locket och tappa upp hett vatten i diskhon.
Sätt ner bunken med locket stängt.
När degen jäst färdigt så poppar locket av, så man behöver inte ha koll på tiden. Brukar ta 5-15 min.
Häll ut degen på degunderlag eller ren arbetsbänk.
Ta en "snackbägare" från TW om du har, om inte så ta en liten burk eller glas i plast som har lite "släpplättyta".
Sätt bägaren i degen och dra loss en bit med den.
Nu är det bara att trycka bägaren mot bordet samtidigt som man snurrar bägaren på bordet.
Lyft bägaren och voila!! En liten fin fralla, redo att lägga på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa någon minut innan de gräddas i 10-15 min i 250 grader.

Smaklig måltid!




Dessa bakade min älskling i morse till frukosten.
Farligt gott med ost och marmelad i.


Dessa
Har säkert nån bägare här hemma extra, om nån vill testa men inta har bra grejer hemma.

Kram Majsan


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0