Underbar daijmtårta (glutenfri)

Här kommer ett toppen recept på en supergod tårta som dessutom är glutenfri och som kan förberedas lååångt iförväg. Eller varför inte göra en att ha i frysen om du får oväntat besök!

Botten
1½ dl hel sötmandel
3 äggvitor
1,8 dl strösocker

Mal mandeln till önskad grovlek, fin eller lite grövre, du bestämmer.
Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till en fast massa. Du ska kunna vända bunken utan att det rinner ur.
Vänd ner den malda mandeln.
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en springform. (Form med löstagbar kant)
Häll smeten i springformen.
in i ugnen i ca 20 min i 200 grader.

Daijmsmeten
3 dl grädde
1,2 dl strösocker
3 äggulor

Vispa grädden ganska hårt.
Vispa i äggulorna och sockret.
Krossa en dubbeldaijm (eller mer om du vill)
Blanda i daijmen med gräddeblandningen.

Häll daijmsmeten över botten när den är klar i ugnen.
Ställ i frysen minst 2-3 timmar.

När du serverar så garnera gärna med färska bär eller frukt. Jag älskar att ha på gul kiwi. Mna kan frysa den igen om man inte äter upp hela och det gör inget om det är bär eller frukt på den då.

En riktig höjdare på kalasen bland så väl gamal som ung!



Tyvärr ett ganska dålig kort men men...
Som ni ser så hade jag hittat färska blåbär i affären till helgens kalas.

Smaklig måltid!
Majsan



Kommentarer
Annie

Den här har jag ätit för många herrans år sedan å den är svingod. Tack för recept, får jag nog göra till helgen :)

KRAM

2011-01-24 @ 23:22:08
URL: http://fruelvis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0