Sugerpaste

Har testat flera olika recept på sp och kommit fram till att detta är det som funkar bäst.

1 msk gelatin (pulver)
0,6 dl vatten
1,25 dl vit sirap
2-3 msk kokosfett
600-700 g florsocker
1 kork mandelessens

1. Blanda gelatinet med vattnet och låt det svälla.
2. Smält gelatinmassa över ett vattenbad och tillsätt sirapen.
Låt det stå i vattenbadet tills det är helt rinnande.
3. Tillsätt kokosfettet och dra av från plattan.
Rör tills allt kokosfett har smält.
4. Tillsätt mandelessensen, den gör att pastan får en god smak, tycker jag.
Smakar inte bara socker utan lite mer som mandelmassa.
5. Häll ett paket florsocker i en bunke och gör en fördjupning där i.
6. Häll i den smälta massa och rör om.
Jag använder min Kitchen Aid till att göra detta arbete.
7. Tillsätt 100-200 g florsocker efter hand. Den får inte bli förhård och inte för rinnande.
Den ska vara seg och kladdig.
8. Plasta insidan av en bunke och häll i smeten.
Vira in degen i plasten och sätt sedan på locket på burken.
9. Låt stå i rumstemperatur över natten eller i kylskåpet.
Jag föredrar rumstemperatur då den blir mer lätt arbetad.

Är den förhård när man ska arbeta med den kan man lägga den i micron 10-15 sek. för att mjuka upp den.
Man kan färga den om man vill, ofärgade är den kritvit.

Kan du inte lyfta den utkavlade degen utan att den går sönder har du i för lite florsocker. Börja om och knåda i mer florsocker tills den känns bra.

Knåda alltid degen till dess den blivit jämn och mjuk, då blir slutresultatet mycket snyggare.

Använd plasthandskar, lättare att arbeta med den och mycket fräschare.

Lycka till!


Brun, brun och rosa
Till den bruna har jag bytt ut lite florsocker mot kakao



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0